‘Split’ recensie

Dit is mijn eerste blogpost ooit (!), dus het leek me best om van start te gaan met een (simpele) recensie. Ik wou Split al een lange tijd zien, maar het paste simpelweg gewoon nooit; tot gisteren. Toen kon ik hem eindelijk in de bioscoop checken. Split is geregisseerd door M. Night Shyamalan (bekend van o.a. The Sixth Sense en Unbreakable, twee aanraders!).

NO SPOILERS HERE

het vertelt het verhaal van drie meisjes: Casey, Claire en Marcia die worden gekidnapt door kevin (James McAvoy). Kevin heeft 23 verschillende persoonlijkheden, waarvan er twee gevaarlijke de overhand hebben genomen. De meisjes moeten zien te ontsnappen voordat Kevin een 24ste persoonlijkheid op de wereld loslaat: het zogenoemde ‘beest’.

Shyamalan terug in vorm

Deze film toont volgens mij aan dat Shyamalan terug in vorm is. Dat was zeker en vast nodig, want sinds 2010 waren zijn films ronduit slecht, (de verfilming van de Nickelodeon-reeks Avatar wordt vandaag nog gezien als een van de slechtste films aller tijden.) Het scenario is goed geschreven, de timing zit perfect en op vele momenten zit je inderdaad op het puntje van je stoel. het enige minpunt voor mij was dat er te veel tijd werd gespendeerd aan expositie en uitleg van de aandoening van Kevin, wat resulteert in soms wat langdradige momenten. Ook wordt het naar het einde toe misschien een beetje te fantasierijk, maar daar laat ik u graag zelf over beslissen.

Het zware werk wordt in deze film weliswaar niet gedaan door de regisseur, maar door de acteurs: Anya Taylor-Joy speelt de hoofdrol Casey en dat doet ze geweldig, subtiel, maar geweldig. Ik denk dat we ze binnenkort in veel andere films aan het werk zullen zien. De twee andere actrices Haley Richardson en Jessica Sula doen het ook niet slecht, maar krijgen weinig tijd in de spotlight.

Ondanks het feit dat Taylor-Joy de hoofdrol speelt, is er iemand anders die de show steelt: namelijk James McAvoy. Met de verschillende rolletjes die hij hier vertolkt, kon dit gemakkelijk een zeer karikaturale prestatie geweest zijn, Maar McAvoy speelt alle personages met zo’n overtuiging en oog voor detail dat het bijna echt lijkt en daarom ook daadwerkelijk eng is, maar ook meelijwekkend: de beste slechteriken zijn degene die sympathie opwekken volgens mij. McAvoy is ook soms grappig in de film, zeker wanneer hij een 9-jarige speelt.

consensus: Split is een spannende, goed aaneengeschreven, bizarre horrorthriller; gedragen door o.a. de acteerprestaties, markeert dit de comeback van een goeie regisseur die even zijn weg kwijt was.

Score: 7/10

Dit was dus mijn eerste blogbericht. Indien je nog meer te weten wil komen over mezelf en deze blog, bekijk dan zeker eens mijn ‘About me’-pagina!