‘Get Out’ recensie: Een spannende brok thriller!

Get Out, recensie, howest, Gaugau, blog, film, CM, communicatiemanagement

Get Out
lijkt de must-see van de afgelopen maanden: de critici prijzen de prent en financieel doet Jordan Peele’s eerste regiedebuut het zeker en vast ook niet slecht. Kortom een succesformule voor een film. Ik ben de film gisteren gaan bekijken en ik moet toegeven dat de hype wel grotendeels terecht is:Get Out, recensie, howest, Gaugau, blog, film, CM, communicatiemanagement

Get Out begint wanneer Chris (Daniel Kaluuya) voor de eerste keer de ouders van zijn vriendin Rose (Alisson Williams) ontmoet. Dat is sowieso al voor iedereen een stressvolle situatie, maar Chris is tot overmaat van ramp ook nog eens zwart en Roses familie is blank. In Amerika ligt racisme overigens toch nog net iets meer diepgeworteld dan bij ons. En dat is ook het thema van de film. Rose stelt hem gerust door te zeggen dat haar ouders allesbehalve racisten zijn. Zo vertrekken ze op een weekendje kennismaking, maar het blijkt al snel dat er iets niet helemaal juist is en Chris krijgt het gevoel dat er een complot tegen hem gesmeed wordt. Is het enkel paranoia of is er meer aan de hand?

Nieuwe trend

Horror is nooit mijn favoriete genre geweest, vooral door de reden dat ze vaak een slecht verhaal hebben met nog slechtere acteurs. Sinds enkele jaren is dit aan het veranderen. Net zoals Split, Lights Out, Green Room, Don’t Breathe en dergelijke, is Get Out een nieuwe in het rijtje van kwalitatieve horrorthrillers. Een relatief goedkope productie levert een kwalitatieve film af en krijgt zo een enorm financieel succes. Deze films hebben vaak wel een goed verhaal te vertellen en in tegenstelling tot de conventionele horror, brengt dit ook acteertalent met zich mee: goeie acteurs of misschien iets bekendere spelen mee, omdat het verhaal ook daadwerkelijk de moeite is.

Zo is de hoofdrol weggelegd voor Daniel Kaluuya, een van mijn favoriete opkomende talenten. Hij speelde onder andere mee in een topaflevering van Black Mirror, waar hij zeer goed in was. Ook had hij een bijrol in Sicario, een van de beste actiethrillers van de afgelopen jaren, hoewel hij daar weinig voor handen kreeg. In Get Out krijgt hij dat gelukkig wel: Hij levert een zeer geloofwaardige rol af. Alleen is zijn Amerikaans accent nog niet echt optimaal, dat valt vooral op het begin, daar lijkt hij vaak wat te mompelen, zodat je zijn Brits accent niet hoort. Naar het einde toe verbetert het gemompel (of went het?) en begint hij wel te schitteren vind ik.

Ik verwacht in ieder geval grootse dingen van deze man, gewoon nog dat Amerikaans wat onder de knie krijgen. Andere acteurs zijn ook zeker overtuigend, vooral LilRel Howery, die voor de komische noot zorgt. Ik had wel graag wat meer gezien van Brad Whitford, die de rol van de schoonvader op zich neemt. Whitford is een zeer goeie acteur en ik had simpelweg iets meer verwacht. Maar kortom goed werk van de acteurs.Get Out, Gaugau, recensie, blog, film, cm, howest

Hetzelfde geldt voor de regisseur van dienst Jordan Peele. Dit is zijn eerste keer in de regiestoel en hij doet het bijlange niet slecht. Een van de eerste shots zet al meteen de toon wanneer Redbone van Childish Gambino speelt. het refrein gaat als volgt: But stay woke, Niggas creepin’, They gon’ find you, Gon’ catch you sleepin’ (oh), Now stay woke, Niggas creepin’. Now don’t you close your eyes. Deze tekst is dus zeer toepasselijk voor de rest van de film. Petje af dus voor de songkeuze, al ben ik waarschijnlijk wat bevooroordeeld aangezien Gambino een van mijn favoriete artiesten is; oh well. indien je trouwens meer te weten wilt komen over Gambino en zijn Redbone, check Lennert Declercq’s blogpost erover.

Peele bouwt nadien ook verder de spanning op met hier en daar wat paranormale twists. Ik vond wel dat het begin van de film ietsje te traag was. Spanning opbouwen is belangrijk, maar ik had persoonlijk toch wat liever meer actie of scares gezien naar het begin toe. De film is niet zozeer eng, maar vooral spannend. Toch merk je vanaf het begin al dat er iets niet deugt, alhoewel je niet precies je vinger erop kan leggen. Het einde daarentegen is wel een grote climax met een emotionele pay-off die veel tevredenheid biedt!

conclusie: Get out is een thriller met subtiele humor die ook een loopje neemt met de horrorclichés, maar ook doet nadenken over racisme. Zeker in het huidige klimaat in de VS met de nieuwe president is deze prent zeker en vast actueel. Het is zeker bedoeld als een statement. Het hoofddoel blijft natuurlijk wel een spannende film leveren en daar slaagt Peele en co. zeker in!

score: 8,5/10

trailer: