Interview met Jan Staelens: CEO van Imagix

Imagix, Jan Staelens, howest, gaugau, Gauthier Lesage, CM

We kregen onlangs de kans om Jan Staelens enkele vragen te stellen. Voor wie
Jan Staelens
hem niet kent: Jan werkte als financieel directeur van Kinepolis om daarna te gaan werken voor Roularta als CFO. Momenteel is hij de CEO van Imagix: twee bioscoopcomplexen in Bergen en Doornik die samen goed zijn voor 24 zalen. Het leek me zeer interessant en toepasselijk voor mijn blog om te weten te komen hoe die job eruit ziet en hoe je er in eerste instantie ook in terechtkomt. Vervolgens bevroegen we Jan ook nog  over het huidige en toekomstige klimaat van film en cinema en de mogelijke kansen en bedreigingen in het Belgische bioscooplandschap:

 


 

Voor u bij Imagix werkte, was u CFO van Roularta en daarvoor was u financieel directeur van Kinepolis. Ik neem aan dat u dus een voorliefde heeft voor media, met name film? Vanwaar komt die voorliefde?

Zoiets groeit. Als master toegepaste economie aan de UFSIA in Antwerpen ben ik als bankier begonnen. Na enkele jaren ben ik in de privésector gestart bij Koramic, vandaag Wienerberger als hoofd consolidatie en boekhouding.  Tijdens mijn Manama Management bij de Vlerick Business School toendertijd kwam ik in contact met Kinepolis, die een CFO zocht.  Zo rol je in de cinemawereld.  Die kleeft inderdaad aan jou, niet alleen omdat die jaar in jaar uit verandert, maar ook omdat iedere uitbater, iedere producent, iedere filmverdeler overtuigd is het beste product te hebben.  Dat creëert een gezonder spanning in de markt.  Dit overbrengen naar de klant is wat het boeiend maakt.  En voornamelijk dit laatste trekt mij sterk aan.

Wat houdt uw job als CEO van Imagix in? Wat is uw daily routine?

Een daily routine is er niet, wel een weekly.  Marketing, aankoop, BtoB, techniek en M&A staan op het lijstje, naast natuurlijk het financiële/juridische luik, dat ik nog altijd graag zelf beheer.  Een CEO is voornamelijk iemand die er de vlam insteekt, maar die ook moet brandende houden.  Daar geen enkele persoon dagdagelijks eenzelfde motivatie toont is dit laatste een uitdaging.  Een ondernemer brengt per definitie ideeën aan en tracht voorstellen van anderen te evalueren.  Daarna komt de beslissing die berekend is, maar soms ook intuïtief.  Echt intensief.

Welke gelijkenissen of verschillen zijn er tussen uw job bij Imagix en die bij Kinepolis indertijd?

Veel.  Tussen cijfers zitten, rapporteringen opzetten, fusies en aankopen van bedrijven organiseren, beursintroducties voorbereiden, investors relations doen enz… was de hoofdtaak bij Kinepolis.  Vandaag komt daar het ondernemerschap bij, het aansturen van mensen, en voornamelijk toewerken naar een bepaald resultaat.  Er is een grote evolutie in de cinemawereld bezig, alhoewel velen dit niet willen onderkennen.  En zoals ieder individu daarvoor zijn of haar ingrediënten heeft om oplossingen te bieden trachten wij het te doen met enthousiasme, technologie en een dosis goede wil.

Hoe ziet u de positionering van Imagix tegenover de stijgende populariteit van streaming content zoals Netflix e.d.? Wordt het moeilijker om mensen naar uw bioscoop te lokken?

Die vraag komt al drie jaar mijn richting uit.  De vraag zou nooit gesteld moeten worden indien het verschil tussen cinema-ervaring en streaming groot genoeg zou zijn.  Blijkbaar is de ervaring, voornamelijk van de jongeren, dat dit verschil niet groot genoeg is om over twee werelden te spreken.  Dat heb ik goed begrepen.  Mijn uitdaging is daarom het terughalen van de jeugd.  Dat kan je maar doen door hun taal te spreken, en veel te luisteren.

Vooral de jongere generaties maken tegenwoordig gebruik van streaming en digitaal kijken. Denkt u dat Imagix (of de industrie in het algemeen) alles eraan doet om die jongere generaties aan te trekken?

Ik verwijs naar mijn vorige antwoord.  Ik ben zeer benieuwd naar hoe jullie de toekomst zien.  Mijn wens is inderdaad er alles aan te doen om de jongere generatie te overtuigen.  Helaas duwt de crisis alles in het laatje van prijs.  Onze prijs per ticket is de laatste 5 jaar niet gestegen, daar waar de inflatie van horeca bijvoorbeeld 24% was…

Wat België betreft, is Kinepolis de grootste speler. Hoe boks je op tegen zo’n concurrent? Hoe differentieert u zich algemeen t.o.v. concurrenten?

Dat zal moeten blijken na onze transformatie van het complex te Mons (Bergen) die nu bezig.  Wij houden ons niet al te veel bezig met concullega’s, wel met het maken van betere cinema’s en omgevingen ervan.

Wat de programmatie betreft: Hoe belangrijk zijn kwalitatieve Belgische films voor jullie?

In Wallonië is de lokale productie heel beperkt, heel anders dan in Vlaanderen.  Wij trachten ook daaraan iets te verwerken.  Bij ons is de internationale filmproductie en de Franse vrij belangrijk.

In welke mate maakt Imagix gebruik van sociale media?

Heel veel.  Dit is in enkele jaren tijd het belangrijkste communicatiemiddel geworden.  Dit zal in de toekomst nog fel versterken eens wij via technologische evoluties rechtstreeks met de klanten zullen communiceren. Facebook op kop, maar twitter en instagram volgen.

Wat zijn momenteel de interessantste innovatiesop vlak van cinema en van welke bent u zelf fan of zou u willen integreren in uw bioscoopzalen?

Ik zou hier heel graag op antwoorden, maar dan geef ik een deel van mijn verrassingen op.  Algemeen spelen verhoging van kwaliteit in geluid (bv. Dolby Atmos) of beeld (via laserprojectoren) een rol, maar evenzo de mogelijkheid om online via apps te reserveren en te betalen.

Wat zijn de plannen voor de toekomst? Waar ziet u imagix staan binnen 5 jaar?

Eerst en vooral de bestaande zalen op een zeer hoog kwalitatief niveau brengen.  En van een beetje groei via overnames of zelfontwikkeling ben ik zeker niet vies, maar zonder onnodige risico’s.

Heeft u nog tips voor mezelf of eventuele lezers die ook in de mediawereld willen werken?

Dit is een van de boeiendste snelst evoluerende sectoren die er zijn, maar die ook continu onder druk komen door diezelfde snelle evolutie.  Je moet je voortdurend kunnen aanpassen aan de nieuwe situaties, flexibel zijn en niet vies zijn van verandering.

Om af te sluiten: Welke film zou iedereen ooit eens moeten gezien hebben in zijn of haar leven?

The Third Man, een film van lang voor ik er was, maar zo intrigerend gemaakt en prachtig in beeld gebracht dat dit een must is voor iedere cinefiel en ver daarbuiten.

 

Veel dank aan Emmelie en Jan zelf voor de hulp. 


Imagix, Jan Staelens, howest, gaugau, Gauthier Lesage, CMHopelijk heb je genoten van mijn eerste officiële interview. laat gerust een reactie achter of deel deze link via sociale media, zodat het nog meer mensen bereikt!

See you soon!

 

One Reply to “Interview met Jan Staelens: CEO van Imagix”

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *