‘Logan’ recensie: Een emotioneel afscheid voor Hugh Jackman

hugh jackma, logan, wolverine, gaugau, cm, howest, film, blog
hugh jackman, xmen, wolverine, logan, fox, gaugau, gauthier lesage, cm, howestEen recensie voor Logan. De derde Wolverine-film die geregisseerd is door James Mangold en waarin Hugh Jackman voor de allerlaatste keer het beest afhangt. Lees hier waarom het voorlopig mijn favoriete film van het jaar is. Logan is voorlopig mijn favoriete film van 2017. Ik ging aanvankelijk niets schrijven over Logan, omdat de film al uit is sinds begin maart en het ondertussen al even is sinds ik hem dus gezien heb. Vorige week kwam het nieuws dat er een zwart-wit versie à la Mad Max: Fury Road komt van de film, dus leek het me gepast om toch nog een woordje te schrijven over deze geweldige film. De zwart-wit versie zal bij ons niet in de zalen komen, maar zal normaal gezien wel op dvd verschijnen.

Logan is een ietwat bijzonder stukje film. Voor wie de film niet kent: het is de negende film in het rijtje van X-men en het derde en laatste luik uit de Wolverine solofilms (jup, die met de klauwen, gespeeld door Hugh Jackman). Dus ja, technisch gezien is het een superheldenfilm, maar deze prent is zoveel meer dan dat. Het voelt eerder aan als een western dan iets anders en het verhaal en de thema’s die aan bod komen hebben weinig te maken met superhelden.

Logan is geregisseerd door James Mangold (Walk the Line, the Wolverine) en is de laatste film waarin Hugh Jackman de rol op zich neemt van Wolverine. Hij werd 17 jaar geleden een superster door de rol en heeft er ook zijn eigen ding van gemaakt, waardoor Jackmans Wolverine ongetwijfeld een van de grootse popculture-iconen is geworden van de laatste paar jaar.

Jackman deed het in tegenstelling tot vele andere collega’s ook niet gewoon voor het geld: Hij staat erom bekend dat hij echt enorm veel geeft om het personage en dat siert hem des te meer. Dat maakte het misschien nog meer betreurenswaardig dat hij nooit eens zijn volle goesting kon doen met het personage: Wolverine is van nature een gewelddadig persoon met toch het hart op juiste plaats die een moeilijk verleden heeft en dat draagt hij ook constant met zich mee. In de films kon Jackman jammer genoeg enkel het oppervlak raken, vanwege andere personages, de nodige kindvriendelijkheid en het gebrek aan durf. De vorige solofilm The Wolverine was al een stap in de goede richting, maar door inmenging van de studio konden Mangold en Jackman nog niet volledig uit hun dak gaan.

Logan beloofde al helemaal anders te zijn: De films is R-rated, wat bij ons simpelweg wil zeggen dat de film vanaf 16 jaar pas mag worden bekeken. Dat betekent dat er mag gevloekt worden en veel bloed mag worden gespild, iets wat het personage echt nodig had (Gelukkig is er in deze film ook geen overcompensatie). De film zou in première gaan op het Berlin Film Festival, iets wat normaal eerder is weggelegd voor de iets meer culturele films en al zeker geen superheldenfilm. En de eerste trailer die uitkwam, was voor mij persoonlijk de beste van 2016. Het beloofde iets moois en persoonlijks te worden en ik ben zeer blij dat ik niet werd teleurgesteld.hugh jackman, logan, wolverine, fox, xmen, gaugau, gauthier lesage, cm, howest

Logan speelt zich af in de nabije, ietwat dystopische toekomst waarin bijna alle mutanten (mensen met gaven) zijn uitgeroeid. Logan leeft samen met professor Xavier ondergedoken aan de grens van Mexico. Xavier heeft telepathische en telekinetische krachten, maar hij is dement aan het worden, waardoor hij een gevaar is voor de buitenwereld en voor zichzelf. Logan zorgt voor hem, hoewel het ook niet zo goed gaat met zichzelf: Logan heeft bovenop zijn metalen klauwen, ook de gave om niet te kunnen sterven en amper ouder te worden. Helaas wordt zijn lichaam constant vergiftigd door diezelfde metalen klauwen, hierdoor heelt hij amper nog en is het een kwestie van tijd voor hij alsnog sterft. De heisa begint wanneer een klein meisje bij Logan terechtkomt. Ze wordt gezocht door een onbekend bedrijf en ze doen er alles aan om haar terug te krijgen. Logan moet samen met Xavier haar in veiligheid brengen en Logan moet tegen wil en dank opnieuw in de bres springen.

De acteurs

Hugh Jackman zijn acteerprestatie is zonder overdrijven Oscarwaardig: Hij zet een emotionele, vermoeide Logan neer en zo kon hij zijn carrière als Wolverine niet beter hebben afgesloten. De gehele cast is in feite schitterend: Boyd Holbrook (bekend van Narcos) speelt hier een van de bad guys en dat doet hij met gemak. Jackman is de ster, maar vanaf Holbrook in beeld komt, steelt hij echt de show. Dafne Keen speelt het kleine meisje Laura. Ze is 11 jaar in het echt, maar damn, kan dat meisje al acteren. Vooral in het begin van de film praat ze weinig, maar haar gezichtsuitdrukkingen en fysieke taal spreken boekdelen. Zeer indrukwekkend wat ze hier neerzet, voor iemand die zo jong is. Patrick Stewart (Xavier) zet ook een zeer emotionele vertoning neer. Het is trouwens ook zijn laatste X-men film, dat heeft hij besloten op de première in Berlijn, simpelweg omdat hij geen mooier einde kon bedenken.hugh jackman, wolverine, logan, xmen, cm, gaugau

Conclusie: We kunnen echt blijven praten over deze film, maar uiteindelijk komt het hier op neer: Het is een fantastische film die het genre superheldenfilm overstijgt met schitterende acteerprestaties. Het gaat over meer volwassen thema’s zoals familie en geweld en bloedige actie wordt perfect gebalanceerd met de emotionele en persoonlijke aspecten. De film is trouwens perfect te volgen zonder een andere X-men film gezien te hebben. Voor mijn vriendin was dit haar eerste X-men ervaring en ze vond de film zeer goed en emotioneel. Natuurlijk zal een X-men fan misschien net ietsje meer connectie hebben met de film, maar ik denk dat iedereen de film zal kunnen appreciëren. Ik geef de film een 9 omdat het plot, ondanks de geweldige uitvoering en de verschillende lagen erin verwerkt, niet zodanig origineel is en ook omdat de film deze 20-jarige jongeman heeft doen huilen naar het einde toe. Not cool bro…

Score: 9/10