‘Alien: Covenant’ recensie en ‘Aliens’ wedstrijd!

Alien: covenant, ridley scott, Michael Fassbender, Katherine waterston, gaugau, blog, film, cm, howest
Om kans te maken op de special edition-dvd van sci-fi-klassieker Aliens,  moet je hieronder lezen wie Aliens regisseerde en een reactie plaatsen met het antwoord. Ondertussen kan je ook lezen waarom ik Alien: Covenant een 7,5 op 10 geef!

Alien: Covenant is de nieuwste in het rijtje van de Alien-franchise. Net zoals de originele Alien-film en de Prometheus– prequel uit 2012, is Covenant geregisseerd door grootmeester Ridley Scott. De film is zeker een grote verbetering in vergelijking met Prometheus, die veel mensen op hun honger liet zitten. Toch zijn er nog wat schoonheidsfoutjes.

plot

Covenant begint 10 jaar na de gebeurtenissen van Prometheus. De bemanning van het ruimteschip Covenant is op weg naar een bewoonbare planeet om die te koloniseren. Tijdens de reis stuiten ze op een andere planeet die mogelijk nog meer bewoonbaar is. Ze besluiten een kijkje te nemen, maar al vlug blijkt dat ze daarmee een grote vergissing zijn begaan. En de rest is geschiedenis.

Acteurs

De Alien-films zijn altijd al vooruitstrevend geweest. De eerste Alien heeft Sigourney Weaver in de hoofdrol als Ripley. Waarschijnlijk de meest iconische vrouwelijke hoofdrol en een waar voorbeeld voor het feminisme. Ook in Covenant is de hoofdrol wederom weggelegd voor een sterke vrouw: Katherine Waterston speelt Daniels, een non-bullshit vrouw met ballen. Waterston bewijst opnieuw dat ze een blijvertje is. Net zoals in Steve Jobs (aanrader!) en Fantastic Beasts and Where to Find them is ze hier ook weer een van de beste elementen uit de film.

Dat is zeker geen makkelijke opgave wanneer je samenwerkt met Michael Fassbender. Eén van de meest getalenteerde acteurs van het moment doet in Covenant mee als de robot Walter. En net zoals in praktisch iedere andere film, steelt hij ook hier weer de show. Het begint bijna een koud kunstje te worden voor hem. De grote verrassing van de film is wel Danny McBride: een acteur die meestal meedoet in domme komedies, zet hier een goeie, emotionele prestatie neer die bijdraagt tot het geheel.

De grotere fouten van de film liggen echter in het verhaal en de timing ervan. De eerste vijf minuten zijn zeer chaotisch en er gebeurt al meteen iets waarvan de makers van ons verwachten dat we er een moer om geven. Helaas is dat zeer moeilijk wanneer je de personages amper 2 minuten kent.

Wat de film wel zeer goed doet is het samenbrengen van de suspense uit Alien, de harde actie uit Aliens (geregisseerd door die andere grootmeester James Cameron) en de ideeën uit Prometheus en verweeft ze met elkaar. Andere recensenten (die hoogstwaarschijnlijk geen Prometheus-fans waren) hebben al geklaagd dat het midden van de film wat traag is. In dit deel wordt grotendeels de link gelegd met Prometheus en inderdaad, het is een iets minder eng stuk, maar wij vonden het zeker de moeite.

alien: covenant, michael fassbender, ridley scott, katherine waterston, gaugau, blog, film, cm, howest

plottwist (no spoilers)

De grootste tegenvaller uit de film komt eigenlijk net na het midden. Het was Ridley Scotts bedoeling om een slimme plottwist in de film te steken. Helaas was die niet goed uitgevoerd, waardoor het niet duidelijk of logisch was. Toch wisten wij al meteen hoe die plottwist in elkaar zat, ondanks de slechte uitvoering ervan. Zeer jammer dus. Gelukkig was de emotionele impact ervan op het einde even groot.

Desondanks vinden we de film zeer geslaagd en zijn we zeer benieuwd naar het vervolg, die er zeker komt. Scott kondigde onlangs aan dat er zeker nog twee andere films aankomen!

Conclusie:

Ridley Scott Levert met Alien: Covenant een zeer enge film af, die een lust voor het oog is. Soms zwakt het verhaal wat af, maar dat wordt gelukkig bijgestuurd door de goeie acteurs en niet te vergeten de schrikwekkende xenomorph-aliens! De film is zeker een aanrader voor wie eens goed wil griezelen of een goeie science-fiction film wil zien! Maar bekijk dan zeker eerst Prometheus en Alien. Wij kunnen in ieder geval al niet wachten op de volgende!

Score: 7,5/10

WEDSTRIJD:

Om kans te maken op de special edition van Aliens, (dus niet Alien, niet Alien: Covenant) moet je hieronder reageren wie Aliens regisseerde. Zijn naam is hierboven ergens duidelijk vermeld. De dvd zal eerlijk verloot worden en de winnaar krijgt deze fantastische film!

17 Replies to “‘Alien: Covenant’ recensie en ‘Aliens’ wedstrijd!

1. Alien: Covenant smaakt naar meer dus ik doe zeker mee om de dvd van Aliens te winnen! Volgens mij is James Cameron de regisseur.

1. De winnaar is bekendgemaakt! Uit alle mensen die het juiste antwoord gaven, werd Alexander Hallaert uit de pot met namen getrokken! Proficiat Alexander en de dvd van Aliens wordt je spoedig opgestuurd!

Veel plezier ermee!

grtz Gaugau