Black Panther – recensie: Een belangrijke, frisse wind voor Hollywood

black panther, chadwick boseman, ryan coogler, michael B. Jordan
Black Panther is de nieuwe Marvel-film, die sinds woensdag bij ons te zien is. Lees hier waarom we de film een welverdiende 7,5 op 10 gaven.

Black Panther is al de 18e film in de Marvel Cinematic Universe en hoewel we binnen enkele maanden de culminatie hiervan zien in Avengers: Infinity War, staat deze film verrassend genoeg op zichzelf, zonder hulp van cameo’s of verhaallijnen voor komende films.

Verhaal

Black Panther vertelt het verhaal van T’Challa (Chadwick Boseman) die terugkeert naar zijn vaderland, de Afrikaanse staat Wakanda, na de dood van zijn vader. Wakanda is een rijk en hoogtechnologisch verborgen land ergens in de Afrikaanse vlaktes. Daar wacht de troon en het koningschap dus op hem. Helaas zijn er anderen die de rijkdom en de troon willen afnemen. T’Challa moet als koning en als Black Panther, de beschermer van Wakanda, zijn land en zijn vrienden redden.

Regie

Black Panther wordt geregisseerd door niemand minder dan Ryan Coogler. Hij is een getalenteerde, jonge regisseur wiens films tot nu toe allemaal knock-outs waren. Dat mag je zelfs letterlijk nemen want in 2015 regisseerde hij Creed. Het geweldige nieuwe hoofdstuk in de Rocky-reeks, die Sylvester Stallone een Oscarnominatie bezorgde. Daarvoor regisseerde hij Fruitvale Station, ook een geweldige film.

Nu is hij terug met zijn derde langspeler en toont aan dat blockbusters ook geen probleem zijn voor hem. De film is een van de best geregisseerde, meest kleurrijke en inventieve Marvel-films tot op heden. De manier waarop hij Wakanda tot leven brengt en doet aanvoelen alsof er echt al in geleefd is geweest is enorm fascinerend.

Toon

De toon van de film is Lion King meets James Bond, meets Batman. De film is typisch Marvel, maar voelt toch iets serieuzer aan. Iets wat wij echt nodig achtten. Ja Guardians 2, Spider-man & Thor Ragnarok waren alle drie redelijke tot zeer goeie films, maar het waren alle drie ook pure komedies. Als er een struikelblok is bij de Marvel-formule is het dat de humor vaak de drama ondermijnt. Bij Black Panther is dat gelukkig niet zo.

Deze film is vooral vernieuwend in het feit dat het bijna volledig een zwarte cast is. Ook voor vrouwen is dit zeker en vast een film die ze moeten zien. De vrouwen in deze film, zijn waanzinnig! Harde tantes die deze keer de held moeten redden en niet omgekeerd. Het leukste hieraan is dat Coogler dit zeer subtiel integreert in zijn film. Hij slaat niet iedere 5 minuten op je kop en zegt: “Dit is een revolutionaire film over gelijkheid en vrouwenemancipatie! LIKE IT! LIKE IT!” Het voelt natuurlijk aan en daarom is Black Panther een vooruitstrevende film. Wij verlangen naar de tijd wanneer iedere film alle minderheden in het verhaal opneemt, niet omdat het hoort, maar omdat het normaal is.

Acteurs

Natuurlijk heeft Coogler niet alle heavy-lifting gedaan. De acteurs doen het ook fantastisch en brengen Cooglers’ verhaal naar hogere sferen. Chadwick Boseman leerden we uiteraard al als Black Panther kennen in Captain America: Civil War en ook hier doet hij het weer enorm goed. Toch is hij volgens ons geen match met sommige andere personages. Zowel Letitia Wright, die het kleine zusje van T’Challa speelt, als Andy Serkis, die een van de antagonisten is, stelen voor ons vaak de show en daarom is het jammer dat ze allebei niet zoveel screen time krijgen.

De grote ster van deze film weliswaar, is Michael B. Jordan. Hij speelde al de hoofdrol in de twee vorige films van Ryan Coogler en ook hier krijgt hij een vitale rol in de film. Hij speelt dit keer de bad guy Erik Killmonger, die het op de troon gemunt heeft. In tegenstelling tot zowat alle andere slechteriken bij Marvel heeft Killmonger een motief en diepgang en wil niet gewoon de aarde vernietigen, omdat het leuk is. Het is niet allemaal zwart-wit. De beste slechteriken zorgen er ook voor dat de superheld verandert of tenminste zijn bestaansrecht afvraagt. Een slechte slechterik wordt gewoon op het einde verslaan door de held, zonder enig gevolg. Dat is Killmonger gelukkig niet. Wat een verademing. Jordan haalt dan ook alles uit de kast en zet een van de beste acteerprestaties in de MCU neer. Killmonger is nu definitief onze favoriete baddie uit de MCU.

Wat niet werkte

Natuurlijk is geen enkele film perfect. Deze ook niet. De vechtscènes zijn wat to-the-numbers en er wordt teveel in geknipt, waardoor je vaak niet ziet wat er gebeurt. Ook zijn sommige special effects duidelijk fake, wat voor een film met een budget van 200 miljoen echt niet zou mogen. De conclusie van de film is ook niet echt origineel en het laatste gevecht voelt persoonlijk wat als een anticlimax aan.

Conclusie

Black Panhter heeft alles wat je verwacht van een film uit het Marvel universum. Spanning, actie, drama, humor… Maar dankzij het verhaal, de acteerprestaties, en de regie wordt het nog iets meer. Bovenal is het een belangrijke film voor de afro-Amerikaanse community en gendergelijkheid. ZEKER CHECKEN!

7,5/10

Black Panther zal ook te zien zijn in Avengers: Infinity War. Die komt 25 april bij ons in de zalen.

Delen of een reactie achterlaten mag altijd 😉