‘A Star is Born’-recensie: Fonkelend en fel!

Voor ‘A Star is Born’ is het al de derde remake. Dit keer met Bradley Cooper en Lady Gaga in de hoofdrollen. De regie werd ook door Bradley Cooper verzorgd en hij wist er een hedendaags, muzikaal en tragisch sprookje van te maken.

‘A Star is Born’ vertelt het verhaal van rockster Jackson (Cooper), die zichzelf verliest in drugs en alcohol. Tot hij op een avond Ally (Gaga) ontmoet in een travestieclub waar zij zingt. Jackson valt als een blok voor haar, maar ook voor haar stem. Ook Ally wordt, ondanks de slechte gewoontes van Jackson ook verliefd. De film vertelt het verhaal over hoe Ally naar de top vliegt, terwijl Jackson langzaam crasht.

Laat ons meteen met de deur in huis vallen: Deze film is een pareltje in vele opzichten, ook al is hij niet perfect: Sommige scènes zijn wat gênant geschreven en het verhaal vloeit niet altijd even goed, zeker in het midden, waardoor de film soms wat lang aanvoelt. Bradley Cooper, die hier voor de eerste keer in de regiestoel kruipt, had gerust 10 minuten hier en daar mogen uitknippen. Maar aangezien het zijn eerste keer ooit (!) is, kunnen we dat nog net door de vingers zien. Veel beginnende regisseurs hebben moeite met scènes uit hun kindje te halen. Maar 2 uren en 20 minuten is te lang voor deze film. Ook zijn er een aantal scènes met Dave Chappelle in het midden van de film die compleet onnatuurlijk in het verhaal zitten.

Maar wat Cooper verder met de film doet, is haast magisch. Cooper, die zelf ook een verleden heeft met verslaving, vertelt hier een emotioneel verhaal over liefde en verslaving, met een kritisch oog op de huidige muziekindustrie. Verder is iedere scène, ieder plaatje goed doordacht. Ook de muzikale momenten zijn zodanig gefilmd dat het lijkt alsof je zelf op het podium staat, waardoor de film op die momenten nooit gaat vervelen. Het lijkt bijna op een muziekvideo, maar daarvoor ziet het er gelukkig niet zo gelikt uit. Het is rauw en puur. En de songs zijn dan ook echt goed.

Cooper werkte onder andere samen met Gaga en Mark Ronson om geweldige nummers te krijgen voor de film. En dat is hen goed gelukt! We zijn al bijna een week verslaafd aan het luisteren naar het album op Spotify.

Ook zet Bradley Cooper een mooie acteerprestatie neer hier. Het is niet zijn beste (‘Silver Lining’s Playbook’ fort the win!!!) maar volstaat hier zeker. Al voelt hij soms wat karikaturaal aan met zijn stem die duidelijk een octaaf lager ligt in deze film dan zijn echte stem. Het haalde ons in ieder geval soms uit de film… Maar dat is vooral in het begin. Gelukkig bewijst hij hier dat hij ook een echte muzikant is, wat veel goed maakt.

De echte ster hier is misschien Lady Gaga. Yes the Lady can act! Dat bewees ze al eerder in ‘American Horror Story’, maar hier geeft ze de non-believers des te meer lik op stuk. Ze brengt een natuurlijke uitstraling en emotioneel moeilijke scènes lijken haar als gegoten. Ze is nog geen Meryl Streep, maar die is ook ergens moeten beginnen. Een ding staat vast: Zowel Gaga als Cooper mogen zich aan een Oscarnominatie verwachten. Nominaties voor Beste acteur, Beste Actrice, Beste film, Beste Regie en Beste originele Song lijken ons zeker in het vooruitzicht! Yup, zo goed is deze film.

Hetzelfde kan gelden voor Sam Elliot, die hier de grote broer speelt van Jackson. Elliot heeft maar een handvol scènes, maar wanneer hij in beeld komt, steelt hij de show bijna, ondanks dat zijn performance redelijk ingetogen en subtiel is. Hij en Cooper hebben een geweldige cohesie, wat eigenlijk over de hele cast kan gezegd worden.

A Star is Born
Bradley Cooper, Lady Gaga, and Sam Elliott

Conclusie: Ondanks wat beginnersfoutjes die de film wat tot een halt roepen, levert Bradley Cooper, durf-ik-het-zeggen een meesterwerk af met ‘A Star is Born’. De eerste keer is meteen raak. De composities, het acteerwerk en de muziek grijpen je bij je strot en laten niet meer los. Het is intussen 5 dagen geleden dat we de film zagen en we zitten er nog steeds over te contempleren. Dat is iets dat niet vaak gebeurt bij een film. Het is zonder twijfel een van de beste films van het jaar en wees maar zeker dat hij eind februari warm zal worden onthaald bij de Academy Awards. Wij raden de film alvast zeker aan!

SCORE: 8,5/10