Beautiful Boy-recensie: “Beautiful”, maar hartverscheurend

Onze eigen Felix van Groeningen mocht ook eens zijn teentje dippen in de wateren van Hollywood. Hij besloot dan maar een frisse duik te nemen met ‘Beautiful Boy’ en is gelukkig niet kopje onder gegaan.

‘Beautiful Boy’ vertelt het waargebeurde verhaal van David Sheff (Gespeeld door Steve Carell) die als vader van Nic (Timothée Chalamet) er alles aandoet om Nic van zijn meth-verslaving af te helpen. Helaas grijpt Nic keer op keer terug naar de drugs en zie je hoe het niet enkel het leven van Nic kapotmaakt, maar ook dat van al zijn geliefden.

Van Groeningen & Chalamet

De Gentenaar Felix van Groeningen (‘The Broken Circle Breakdown’, ‘Belgica’) mocht voor zijn eerste Amerikaanse film niet één, maar twee boeken verfilmen. ‘Beautiful Boy’ is namelijk gebaseerd op de twee mémoires van zowel de zoon als vader. Felix schreef zelf ook mee aan het scenario. Het zorgt voor een hartverscheurende film die, ondanks wat imperfecties, prachtig in beeld wordt gebracht.

Ook de gekozen soundtrack is om jaloers op te worden: onder andere David Bowie, John Lennon, Nirvana en Sigur Rós passeren de revue. Sampha schreef zelfs met ‘Treasure’ een originele song voor de film, die er best mag wezen. Kortom: Van Groeningen mocht eens met wat grotere budgetten smijten.

Ook over de acteurs valt niet te klagen. Steve Carell, die iedereen waarschijnlijk nog kent van ‘The Office’ of ‘the 40-Year old Virgin’, heeft de afgelopen jaren de koers van zijn carrière meer naar drama in plaats van komedie gestuurd en ‘Beautiful Boy’ is een nieuw hoogtepunt voor de acteur. Het is zeer pijnlijk om te zien hoe David steeds opnieuw weer zijn zoon probeert te helpen, maar tevergeefs. Carell geeft een dramatische, maar verrassend ingetogen performance.

De grote ster van deze film is weliswaar niet Carell of Van Groeningen. Dat is weggelegd voor Timothée Chalamet. Hij is nog geen 23 jaar en wist vorig jaar al een Oscarnominatie te strikken voor ‘Call Me By Your Name’ en hier is hij zodoende nóg beter! Het ene moment speelt hij de ideale schoonzoon en het andere moment een zware meth-verslaafde. Ondanks dat zijn uiterlijk weinig verandert in de film, is zijn metamorfose wonderbaarlijk. Wees maar zeker dat Chalamet opnieuw genomineerd wordt voor een Oscar dit jaar. Wij denken zelfs dat hij ook veel kans maakt om het beeldje mee naar huis te nemen. En eerlijk, dat zou compleet verdiend zijn, want het is voor ons de beste rol die we dit jaar al zagen.

Natuurlijk is de film niet zonder zijn pijnpunten: het grootste, en zowat enige, mankement in de film ligt bij het scenario. Doordat ‘Beautiful Boy’ gebaseerd is op twee boeken, valt het wel op dat er weinig cohesie is in het verhaal. Er is niet zozeer een narratieve structuur zoals we die gewend zijn bij de meeste films. Van Groeningen springt van het ene naar het andere moment met hier en daar wat flashbacks. Er gebeuren veel tijdsprongen in de film, waardoor het soms verwarrend overkomt.

Het zijn allemaal wel integraal belangrijke momenten in de levens van de personages en de lijntjes moet je zelf maar verbinden, lijkt Van Groeningen te vinden. En eerlijk toegegeven, de eerste twintig minuten is het even zoeken, maar daarna lukt het aardig. Mensen die een entertainende, makkelijk te begrijpen film willen zien, gaan waarschijnlijk sowieso al niet naar een film zoals deze kijken.

Conclusie: Ondanks de vele tijdsprongen in ‘Beautiful Boy’ weet Van Groeningen met zijn Amerikaans debuut te ontroeren. Veel daarvan is ook te danken aan de hoofdrollen Steve Carell en Timothée Chalamet, die hier een tour-de-force van een acteerprestatie neerzetten. Wij waren in ieder geval verbaasd en stil toen de credits begonnen te spelen…

Score: 8/10

TRAILER: